Wednesday, July 6, 2011

Mencari Tuhan Di Tioman

Maka, selepas beratus kali main angin, bermula dengan nak pergi ke Singapura, Pulau Perhentian, Pulau Kapas, Pangkor, Melaka dan Amsterdam, kami akhirnya berjaya menjalani satu perjalanan meniti garisan alam. Pra-perjalanan, meeting, meeting, meeting dan meeting yang berlangsung di beberapa tempat, acap kalinya di Teluk Cempedak, kami pilih satu date dan memaksa semua untuk komited kepada date itu. Tak boleh main memilih date. Karang susah nak jadi. Dia lebih kepada spontan. Spontaneous causes an event, bak kata pendeta terkenal, Gory Depp.

Jadi, Sabtu lalu, kami makan malam di rumah Topap. Kesnya banyak lauk dalam peti. So, orang tua cakap, rezeki jangan ditolak. Karang kahwin lambat. Itu kira meeting terakhir lah sebelum pergi. So, bincang bincang barang apa patut bawak. Kemudian kami ke Teluk Cempedak demi mencari sesuap seluar pantai yang enak dipakai di pantai nanti. Kemudian, agak agak dalam pukul 12, kami berangkat pulang. Kena tidur awal. Kemas baju. Kumpul stamina. Nak drive jauh ni. 5 6 jam perjalanan. Bukan perkara main main. Tapi, tengah bandar, sempat lagi jumpa scene cedok dada dekat tepi A&W Ocean. Kes kes malas pergi sekolah kot.

Oh, tapi tengahari tu aku dan lagi sekejap teman isteri aku ke Chini, kenduri kahwin. Haha. Ok, kait jugak nak masuk cerita ni dalam report.

So, Ahad pagi, kami bergerak awal. Awal pagi. Pukul 7 dah tekan minyak, tapi pukul 8 jugak la geraknya. Ke Kuala Rompin. Lebih tepat, Jeti Tanjong Gemok. Dan sampai dalam pukul 9.30. Macam gampang laju bukan main Topap lead. Hahaha. Pesen eksaited berjemu matahari la ni. So, sampai, ambil tiket, makan makan sikit siapa yang lapar, lepastu bot gerak dalam pukul 11. Kami terlepas bot, pasal Romok gayat. Kami pun tak jadi pergi Tioman. Kami pun patah balik merajuk. Kahkahkah.

Udang Harimau, Kuala Rompin.

Dalam pukul 2 lebih, kami akhirnya tiba di Pulau Tioman. Kami turun di destinasi terakhir, Kampung Salang. Tempat kami akan bermastautin untuk 3 hari berikutnya. Oh yeah. Tioman. You never disappoint me. Everytime. Adrenalin aku tak pernah perlahan setiap kali aku singgah di sini. Setiap kali.

Scene standard di Kampung Salang, Tioman. Chalet atas bukit tak nampak sangat.

Setibanya di Salang, kami menuju ke Salang Pusaka Resort, kepunyaan Uncle Khalid. Uncle Khalid ni kawan kepada bapak aku. So, baik tidur terus kat chalet dia. Untung untung dapat diskaun. Haha. Sana, kami jumpa dengan Bob, brader yang jaga chalet masa tu. Dia pun bagi la kami chalet kami. Ok, here comes the first surprise. Masa aku kol first time, aku mintak satu bilik 4 orang. Well, turn out, dia bagi kami 2 biji bilik. Haha. Heaven heaven. Terus land bontot atas katil menghilangkan mengah dan goyang atas bot selama dua jam. Dia punya bergoyang, masa baring atas katil pun rasa goyang goyang lagi. Haha.

So, dah landing landing, kami keluar jalan jalan sekitar Kampung Salang around jam 3. Tengok tengok kampung orang. Pantai. Pergh, jangan cakap la. Jernih lagi dari air kolam. Cuma masin. Lepastu, aku jumpa sama Bob, tanya pasal aktiviti untuk esoknya, yakni hari Isnin. So, dia suggest keliling pulau. RM100 seorang. 10 pagi sampai 6 petang. Snorkeling, air terjun, masuk pekan, dan snorkeling, dan jalan jalan. Ok lah tu. Dia juga bagi kami setiap orang satu set snorkeling mask sama jaket. Buat snorkeling area area Salang petang tu. So, dalam pukul 5, kami pergi snorkeling depan tu. Pergh. Pergh! Haha. Memang kemas. Kat situ kami mengagumi ciptaan Tuhan. Ok, sebenarnya, dekat Tioman, ada dua benda yang kau bertuah kalau nampak. Pari, dan jerung. Haha. Petang tu, Fuad 1st dapat jumpa pari. Cilakak. Lepastu, dia dengan Ponde jumpa pari lagi, dengan sorang mat saleh. Jeles dia bukan kepalang la. Tapi takpe, dulu masa sekolah sekolah aku pergi pernah dah nampak pari.

And then around petang petang nak sunset, kami naik. Nak ambil gambar sunset. Tapi, sunset tak sedap sangat, pasal syaitan baru start nak buat kerja. Sunrise lagi sedap, bak kata Nemba. Haha.

Sunset.

Son set.

Maka, Ahad malam tu, kami just lepak santai santai. Tengok bola Malaysia lawan Taiwan. Makan maggi. Ok, kami pergi bajet. So, makan jela maggi. Nak nasi goreng, RM5. Ok, tak ada lah mahal sangat, dekat Area Taman Guru pun RM5 jugak. Dekat Taj lagi mahal dop? Haha. Tapi aku masih nak on bajet, so makan maggi je. Tengok bola lepak sama abang Loco Loco. Badan macam Negro. Rambut dreadlock. Tapi tak poser. International surfer tu boh. Bertepatan dengan taglinenya, "Welcome to Tioman, where you can see and be anyone but a poser". Haha. Ya, di Tioman, tiada poser. Poser are strictly not allowed.

Dan tidur.

Isnin pagi.

Aku bangun awal. Eksaited. Jalan jalan pagi, jumpa scene nasi lemak kampung. Pergh. Dia punya true, nasi lemak ayam RM 1.50. Mana nak dapat? Haha. Then, aku pun kejut budak budak ni, pasal pukul 10 nak gerak ronda pulau. Dalam pukul 10, kami minum minum. Makan roti canai yang kurang true. Dan nasi lemak. Dan semestinya tak sah tanpa regunya, yakni kopi O. Kasi cukup tenaga.

10.30, kami pun bergerak, menaiki bot mengellilingi pulau. Dengan dipandu oleh jurupandu yang nothing but a true, brader Pian. Anak jati Terengganu, tetapi dibesarkan sepenuhnya di Tioman. So, scene scene bot laju ni bukan perkara rare pada dia.

Brader Pian.

Kami tiba di destinasi pertama kami, Kampung Juara. Satu satunya kampung yang terletak di timur Pulau Tioman, dan menghadap Laut Cina Selatan. Kami tiba dalam pukul 11. Mandi mandi sikit, lepak dengan mat saleh, main kayak. Haha.

Kampung Juara, Tioman.

Kemudian, selepas lebih sejam lepak di sini, kami bergerak ke Kampung Asahan untuk satu lagi scene yang epic. Jeng jeng jeng! Nothing but an epic. Air terjun! Ok, sabar ya adik adik. Air terjun sini lain adik adik. Ini bukan air terjun mat mat rempit. Yang mana anda naik vroom vroom tunggang makwe belakang anda boleh sampai. Ini air terjun pulau. Pergi naik bot, lepastu kena menapak masuk dalam. Paling nature sekali. Sedangkan kami pun terpegun, inikan pula Encik Anthony Adrian, dari San Diego. "This is, astonishing! Fantastic. Ini hebat boh!" kata Encik Anthony dalam loghat Cali nya. Air dia, pergh. Air paling segar pernah aku minum. Ok, air zam zam tak kira la, pasal aku tak pernah minum depan depan. Air ni, sejuk dia, bukan kepalang. Dia punya bersih, kalah Ambiga woo. Siap boleh buat basuh spek mata lagi. Haha. Siriesly, this is a must. Wajib tonton.

Pintu masuk Kampung Asahan.

Ini bukan iklan Spritzer. Ini Air Terjun Asahan.

Pergh. Pergh cakap engko. Lepastu, kami bergerak ke Kampung Tekek. Kampung Tekek ni kira macam Kuala Lumpur la dekat Tioman ni. Pasal dia ada mesin ATM. Siap ada BSN. Steady tak steady. Dekat sini juga ada airport untuk siapa siapa yang nak datang Tioman malas naik bot. Flight dari Singapore dengan KLIA sahaja tapinya. Itupun pesawat ringan. Apebende entoh Fuad kabo nama pesawat tu. Scene scene kejuruteraan pesawat ni aku tak berapa into sangat. Sini, boleh lah kalau kalau nak shopping ke, pasal duty free. Tapi tak ada lah murah sangat, pasal kos kat sini tinggi. Cuma rokok sahaja yang murah. Tekek juga makin steady since the last time aku datang, pasal sekarang dia dah buat macam Venice. Tempat sampan sampan main jalan jalan.

Jejambat KLCC, Kampung Tekek.

Kemudian, kami bergerak ke Taman Laut. Pasal semua pun dah tak larat maka aku dengan fuad topap sahaja yang mandi. Orang pun tak ramai itu hari. Malah, sebenarnya, tak ada orang pun. kami 3 orang sahaja. Kalau sebelum ini aku pergi musim cuti ke, memang penuh orang. Masa ni lah kot kot nak cari jodoh dekat pulau. Hehehe

Bawal Taman Laut.

Selepas dari Taman Laut, kami ke destinasi terakhir kami, Stoya Island. Pulau kecil ni memang betul betul menghadap Kampung Salang. Kira kalau dari Kampung Salang, memang boleh lah nak berenang ke pulau ni. Cuma kena berani. Sebab seram woo nak berenang tempat dalam tu, gelap gelita. Kecut perut. Haha. Dekat sini, aku sorang je yang berenang. Haha. Budak ni semua lepak atas bot.

Pulau Soyak, Tioman. Takkan la nama dia Stoya kan? Hahaha.

(Ah, menatang apa entah tulisan semua jadi Italic ni. Harap lu orang masih setia membaca.)

Maka, tamatlah pengelilingan satu pulau kami. Ok, sebenarnya ada dua tiga tempat kami skip pasal dah tak larat. Haha. So, malam tu, just lepak lepak shisha, and pagi esoknya, shopping sikit sikit, sebelum berangkat pulang jam 12. Sampai ke Tanjong Gemok around 3, and kami pun berangkat pulang ke Kuantan. Tapi sebelum tu, dan lagi singgah Pekan sekejap jumpa dengan the fisherman Nader dan Ahmad Lane yang pulang dari UK. Pekena mertabak seround dua. Kekal harga sejak 29 tahun dahulu. Steady Mengkasar. Tak ada lah sedap sangat pun. Gahaha.

So, kesimpulannya, memang penat. Memang. Tapi puas. Well, untuk siapa siapa yang berminat melawat Pulau Tioman, anda boleh contact saya. Saya boleh tolong arrange kan untuk anda. Upah RM5000 sahaja. Haha. Oh, dan kami pergi, bajet dalam RM 200 seorang. Tapi itu pasal bapak aku belanja sikit. Untuk siapa siapa yang nak pergi, boleh roger aku. Bajet dalam RM 250 lebih kurang. Nak mewah sikit, RM 290, siap makan semua la. Ala, tapi makan tak penting. Yang penting berjalan. Kalau nak mewah banyak dan boleh shopping Obey dekat Lala Loco, bawak lah seribu dua dalam poket tu. Pun boleh kontek aku lagi. Hehe. Nak layan gambar sila tengok album di Facebook Fuad Asri Muda dan Mohamad Ikman-coming-soon. Oh, gambar dirembat 100% dari Fuad Asri Muda. Itu facebook dia, siapa siapa nak panggil tangkap gambar wedding ke, gambar nak pergi Tioman ke, boleh roger dia. Haha.

Jadi, sekian sahaja laporan Pulau Tioman kami untuk kali ini. Sehingga bertemu lagi bersama saya dalam percutian kali lain. Salam dari saya, Nurul Syuhada dan krew Majalah 3 ekpedisi Pulau Tioman. Assalamualaikum.

Nurul Syuhada, Majalah 3.

1. gua rindu romok.. eh silap nurul syuhada.. kah3

2. ok siyes ak jeles! benci ko, benci fuad, benci ponde, benci muk, benci nemba,n plg benci topap coz x ajak aku! huh!

3. Pergh. Siapa datang blog main benci benci ni. Tak baik tak baik. Hahaha. Simpan jeles dalam hati. Gahaha

4. da aku ckp paling benci 'topap' of coz ko tau ak sape...ape daa...apa pun x bole! hahaha..jum gi krabi ujung tahun..hehe

5. boleh tahu tak dr kl ke pulau tioman ni bape km klu naik kete...

6. ok sy nak ke pulau tioman..tolong bg cadangan ....tpt tinggal dan segala bagai..tq

7. Hai. Nak tanya, shishanya ada kat mana ya?

8. bro. x silap kat mana korang men-shisha eh kat tioman? ada port shisha ke kat sana?