Saturday, January 23, 2010

No. 3, Jalan Kemuning, 25150 Togo 1, Kedah.

Jadi anak anak, selamat datang ke kelas Finance 101. Dalam kelas ini, abang Hamzah akan mengajar tentang asas asas dalam sistem kewangan kita. Sistem respirasi dan masturbasi abang Hamzah tak ajar ya, minta maaf.

Baiklah, sebelum itu, sebagai pembuka bicara kelas kita, abang Hamzah ingin membuka sesi soal. Sapa sapa ada nak tanya? Ya, kamu. Apa nama kamu? Karim, bagus. Ya, Karim, nak tanya apa? Hm…cara cara nak mengawal kewangan? Baiklah, bagus Karim. Baiklah, seperti yang kita semua sedia maklum, dunia kita sedang menghadapi? Bagus, pandai. Kemerosotan ekonomi. Jadi, nak tak nak, kita kena berubah dalam proses perbelanjaan kita sebab duit sekarang semakin turun nilainya dan harga pula makin mahal. Contoh ok? Kalau masa abang Hamzah kecil kecil dulu, keropok sekeping 10 sen. Sekarang, 10 sen pun dah tak ada nilai. Keropok pun dah naik harga jadi berposen posen sekeping. Cuma, setem 20sen je yang masih 20sen kalau tak silap abang Hamzah lah. Tak tahulah kalau diorang dah jual setem 20sen pada harga 50sen. Rasuah betul. Ok, ha, abang da mula melalut. Hal rasuah kita cerita dalam kelas akan datang.
Ok, masuk topik. Pertama, secara asasnya, duit kita guna untuk apa? Pandai. Untuk membeli. Dan, secara asasnya, apa perkara pertama yang kita PERLU beli? Salah ya, bukan rokok Fatimah. Saya bagitau ibu bapa awak nanti. Kita perlu beli makanan setiap hari. Dan, makanan juga makin lama makin mahal. Jadi, dalam mengawal poket kita, kita perlu minimakan makanan yang tak penting. Kalau anak anak baca internet sekarang, mereka selalu sarankan kurangkan makan di luar. Betul juga tu, tapi, kalo beli McD lepas tu makan kat rumah, itu namanya takeaway. Kurang pandai namanya. Jadi, sebagusnya, kalau ada 4 5 orang ahli rumah, memasak di rumah adalah lebih saving. Tapi, kalau sorang sorang dekat rumah macam abang Hamzah, dan jenis masak telur pun tak masak masak, makan di luar adalah tak salah. Cuma, makan tu janganlah ikut nafsu sahaja. Selalu abang jumpa orang cakap jangan berkira kalau pasal makan. Tapi, cuba diorang kira apa yang diorang makan. Kalau makan di fastfood fastfood memang memang dah buang duit dah namanya. Dah lah tiada nutrien, bawa penyakit lagi ada. Penyakit diabetes akibat unsaturated fat dalam patty burger, dan penyakit stress sebab bayar. Ini satu lagi kalau jenis makan dekat kedai main order ikut sedap bontot, er, maafkan abang, ikut sedap mulut sahaja. Sama juga ya? Jadi, kawal pemakanan. Makan biar berpada pada. Kita bukannya Bill Gates atau Robert Kiyosaki. Bukan Shamsul. Bill Gates bukannya bapa Synester Gates. Baiklah, makan berpada pada. Cukup sekadar dalam satu hidangan ada satu lauk utama dan sayur. Jangan sampai makan ada ikan lah, ayam lah. Sayur nya tak ada. Lagi satu, jangan makan ikan dan ayam dalam satu hidangan. Makanan laut dan darat jangan dicampur untuk otak yang lebih pandai. Dan, jangan lupa makan sayur. Di samping poket, perut juga kita boleh kawal kerana kebanyakan penyakit datangnya dari perut yang tak mampu menyerap nutrient nutrient tak patut yang memasuki oesofagus kita. Jangan tanya oesofagus tu apa. Dulu kelas biology buat apa? Dengar Cikgu Hasmawati pasang lagu?

Er, sebentar ya, abang nak pergi ke tandas. Bacalah dulu muka surat 376 itu dan pahamkan.

No comments:

Post a Comment