Sunday, February 27, 2011

Menjual Ikan

Hari ini, kecoh kononnya Hindraf ingin membuat demonstrasi Solidarity UMNO pe bende tah namanya. Maka, tuding menuding jari berlaku antara kerajaan dengan Hindraf, yang technically menjadi gerbang pembangkang untuk membawa ombak revolusi Asia Barat ke sini.

Ready?

BULLSHIT!

Depa ingat sedap ke nak berevolusi (be-revolusi, bukan ber-evolusi. Itu kerja Darwin) sana sini? Depa cakap, kerajaan selfish sebab tak memikirkan kesengsaraan rakyat. Mari kita tengok dari sudut mereka. Kerajaan kita berasuah sana sini, menghabiskan duit rakyat kita. Tanpa memikirkan nasib rakyat yang saban hari berjuang mencari rezeki untuk menyara anak keluarga. Yes, point di situ. mari kita bagi contoh. "And by contoh, I mean CONTOH." Datuk Seri N R (nama hampir nama sebenar), beliau dilahirkan dalam keluarga bangsawan. Naah, not bangsawan. In fact, beliau dilahirkan dalam keluarga Perdana Menteri. Bapanya Perdana Menteri dahulu. And kalau kita cuba bayangkan kehidupan dari zaman kecilnya, he is spooned feed. Silver one. Lahir dalam keluarga yang memang kaya. Berduit. Tidak merasakan kesusahan mencari sesuap nasi untuk dimakan sehari. Same apllies to beberapa Pak Menteri lagi, Hishamudin ke, Nazri ke. Dan kita boleh lihat applicationnya kepada kehidupan anak anak mereka sekarang. Cara mereka berbelanja. Dan dari situ, kita nampak bahawa mereka memang keluarga yang berbelanja. Unlike Tun M, yang dari kecilnya, memikirkan tentang pelajaran untuk merubah nasib keluarga. Memikirkan sama ada menjadi lawyer atau doktor, kerana option ini sahaja professional yang mampu mengubah nasib keluarganya. Natam beruk. Merubah ke mengubah sebenarnya ni. Ah, tak kisah.

Then see? Di mana terbitnya bibit bibit tak puas hati dalam kalangan rakyat? Sebab itu, rakyat seperti mahukan agar gaji gaji Pak Menteri dan elaun elaun mereka semuanya dipotong, kalau boleh biar banyak banyak. 10%, 20% kalau boleh. Kalau dapat potong 10%, setahun kita boleh dapat almost RM 20,000 something, from one Pak Menteri. Kalau 10? Dah boleh dapat RM 200,000. Tak ke banyak tu. Boleh disalurkan kepada rakyat. And lakukan juga penjimatan dari sudut projek projek mega. Tak payah la nak Menara Warisan sana sini. Jimatkan lah tanah negara ni. Orang luar datang sini untuk nature yang kita ada, bukan untuk bangunan bangunan kita yang wannabe.

Ok, well, that's the selfish side of the kerajaan. Sounds not nice kan? But how about the pembangkang side yang mereka duk slogan slogan kan? First of all, mereka kata yang kerajaan selfish kerana tidak mahu luluskan lesen perhimpunan mereka. Well, remember the ISA demonstration? Kedai dirosakkan sana sini, perniagaan terjejas, imej negara hancur berkecai. Itu tidak selfish? In fact, probability untuk menimbulkan kekecohan dalam kalangan rakyat, yang boleh lead to pecah belah kaum, adalah lebih buruk kesannya. Dan itu masih belum selfish? Fikirlah sikit. Check top 10 richest people in Malaysia. Ananda Krishnan, Robert Kuok. Melayu? Seorang saja beb. Dan usaha kami untuk membantu bangsa kami yang sememangnya miskin ini pun awak awak semua tak nak consider. Consider la sikit, dulu Tunku Abdul Rahman dah permission untuk Cina India joint this country. Tun Sambathan dan Tun Tan Cheng Lock pun iktiraf pengorbanan Tunku. Kenapa nak ego sangat? Without them, you're not here la my man.

Then, polis tak nak luluskan lesen, well first maybe sebab arahan kerajaan, but then, tanggungjawab mereka untuk memastikan keamanan. Kita bercakap soal tanggungjawab. And you guys mahu kata selfish kerana menjalankan tanggungjawab? Please la. And thirdly, like Tun M said, kalau jatuhkan current government sekalipun, adakah kerajaan pembangkang selepas ini mampu untuk mentadbir negara secara telus? DAP? Heh! Just look at PAP la my dear Melayu. Singapore dah tak boleh nak azan, because of PAP, yang dahulunya masuk keluar surau masjid bersongkok berkopiah untuk meraih undi Melayu. (Wow, bunyi macam that act has already happen here.) Tolong lah tolong.

Kepada kerajaan, tolonglah dengar rintihan kami dalam nada yang bukan keganasan ini. Consider la potong gaji Pak Menteri. Consider la hentikan projek projek mega, Kami tak mahukan negara yang berpendapatan tinggi, sebab tak semua pun yang berpendapatan tinggi. Kami hanya mahukan negara yang kami boleh hidup aman, dan biar miskin, tapi tak lapar.

Dan kepada pembangkang, please, lessen your greedy on power. Salurkan suara ketidakpuashatian secara bermadah. Kami taknak nasib kami diperjudikan oleh ketamakan kamu kamu semua. Please.

Please please. :-(

Dan kenapalah, setiap kali aku ada test, setiap kali itulah entri aku panjang berjela.

7 comments: