Sunday, April 15, 2012

Nombor Telefon Rozita Che Wan

Aku memerhatikan bapak yang sedari tadi tidak duduk diam. Lipat kain, tumis bawang dibuat ayam masak merah, bancuh air oren dan menonton Melodi, bapak sememangnya sentiasa sibuk. Yet, dia masih bisa mencari sedikit moment for him to smile and tak mengeluh walau sehela nafas.

Minum tongkat ali kah dia sehingga tidak pernah kenal erti lelah langsung?

Aku datang duduk di sebelah abah, sambil dia galak melihat Dira Abu Zahar di kaca TV. Teh masih setia terhidang di hadapannya, bersama senashkah surat khabar hari Ahad. Seperti Ahad Ahad biasa baginya.

"Bapak, bapak tak nak kahwin ke? Dah lama mak pergi. Nina tengok bapak penat buat kerja seorang diri hari hari." Terlepas juga akhirnya kata kata itu dari mulut aku. Sepurnama juga aku memikirkan pasal hal ni. Tapi, berdebar nak diutarakan. Tapi bila melihat bapak seperti gembira melayan Dira Abu Zahar, aku rasa, inilah timing yang terbaik.

Sambil tersenyum, dia cuma menjawab perlahan, "Bapak cuma takut, nanti, mak tiri kau orang dera kau orang. Pukul, tak diberi makan, paksa basuh baju, macam mak tiri Cinderela tu. Kesian anak anak bapak. Biarlah bapak jadi mak dan bapak kepada kau orang."

Bergenang air mata aku mendengar jawapan daripada bapak. Dada sebak, tapi pura pura ego lagi.

"Lagipun, sampai hari ni bapak tak jumpa cari nombor Rozita Che Wan." Tambah bapak sedikit lagi.

"Kolot lah bapak ni," jawabku, dalam sedikit senyum, sambil mata menahan air mata.



*Boleh tahan juga meracau aku berangan ni. Haha.

4 comments:

  1. nasib rozita. kalau mak jemah mane tahu

    ReplyDelete
  2. Siapa pulak datang datang komen bodoh ni. Berdebar aku. Aku takut rozita che wan je komen

    ReplyDelete
  3. kahkahkah...
    kena maki bodoh...

    ak rasa dia ikhlas..
    kahkahkah..

    ReplyDelete