Sunday, January 17, 2010

Kegembiraan Kemuncak Dirampas Dengan Kejam Oleh Sang 'Prihatin'

Walaupun result UPSR sudah terlalu lama dah keluar, aku baru tau pasal kes ni tadi. Tu pun atas ketidak sengajaan menjengah blog seorang lagi bekas pelajar sekolah aku, Ubi Sang Kartunis.

Baiklah, fokus kepada topik. Anda anda baca berita ini, di mana adik Izzaty, sekolah rendah Ipoh mana entah, telah mendapat 5A dalam UPSR. Bukan itu sahaja, beliau juga telah diumumkan sebagai pelajar terbaik sekolah itu. Ya, air mata kegembiraan tidak dapat dibendung lagi tatkala melihat namanya dipaparkan di papan kenyataan sebagai pelajar terbaik sekolah. Sang ibu dan anak menangis, namun di sebalik itu, tangisan itu membawa erti lain. Mereka menangis kerana Izzaty hanya mengetahui akan keputusannya melalui papan kenyataan itu kerana beliau tidak dibenarkan mengambil slip peperiksaan kerana tidak bayar yuran sekolah sebanyak RM 57! Ya, RM 57, bukan RM 57 juta, atau hatta RM 570 sekalipun. Hanya RM 57 telah merentap kebahagiaan sebuah keluarga. Hakikatnya, kedaifan yang keterlaluan telah menyebabkan mereka berhutang. Dan pihak sekolah tidak membenarkan pengambilan slip selagi hutang tidak dilangsaikan.

Yang bertanggungjawab dalam bab bab pendidikan telah memberi komen bahawa isu itu bukan baru, dan mereka tidak dapat membantu kerana kononnya pelajar tidak berurusan secara langsung dengan pihak sekolah. Jadi, mereka tidak ada prosedur ke pe bende tah, lebih kurang gitu la bunyi nye.

Ok, cukup dengan info. Mari kita lihat komen aku sebagai orang awam.

WAT DE FAK!!!!!!!

Dah lah budak tu top student, lagi mau ego. Mana manifesto membawa kemajuan masyarakat kepala tanah lu! Pertama, dah budak tu top student sekolah, tak yah lah berkire sangat. Kalau anak VVIP lah yang dapat 5A tu, da semesti mestinya sekolah tu dah buat kenduri grand grand, siap dapat support pejabat pendidikan lagi. Ini sebab si budak ini anak bukan sapa sapa, beria heboh masuk paper. Halal sudah. Apalah ertinya sangat RM57 nak dibandingkan dengan effort dia yang memang sah sah tak pernah kenal erti tuisyen. Mak bapak budak tu sakit tak boleh keje, tapi dia boleh je perform. Aku pun malu. Yang anak korang korang yang kononnya menegakkan nasib rakyat, pergi lah tuisyen bagai, kalau top student pun tak heran sangat lah. Entah entah dah suap ke examiner dak? Aku sanggup la woi bayarkan yuran budak tu. Yelah, korang korang di atas mesti terpikir lagi hal nak support dia, pasal nanti lari lak bajet nak wat jamuan anak lu dapat 5A nantikan? Pakai duit rakyat. Taik.

Kedua, yang hal tak ikut prosedur pe bende sume tuh. Cakap senang. Cuba lu orang daif gaya itu, nak nye naik ke pejabat pengetua kabo tak boleh bayor ke RM57 tu? Ade keh ingat kene geloknye budok tu. Celake. Budak tu bukannya taknak ikut prosedur. Dia pun tak tau agaknya prosedur pe bende tah tu. Aku pun tak tau. Dah semesti mestinya dia ni jenis yang bukan jaja kisah kedaifan keluarga untuk mendapat simpati. Ya Allah, Kau permudahkanlah urusan keluarga ini. Mananya manis bibir katanya pendidikan percuma untuk rakyat? Kalau bukan untuk semua pun tak pe lah. At least, angkat lah nasib golongan yang macam ni. Ini tidak. Duk priority kan dulu ke sang kaya di atas tuk jadi lebih senang. Yang golongan sederhana dan bawahan tak berapa nak beria sangat. Iya lah, kita ni bukannya ade kepentingan sangat dalam government tu ye dok? Tungkil betol.

Akhir kata, maaf atas keterkasaran bahasa. Biasalah, ikut rasa binasa. Emosi ni beb. Bergelinang manik manik jernih membarisi pipi gebuku ini. Ceyt. Bak kata pepatah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, buruk padahnya. Kata kata dalam blog boleh dipadam dengarnya. Ye ke?

6 comments:

  1. haha,bgos2 kaw mmg prihatin.ape kate ka byrkan ka kan kaye

    ReplyDelete
  2. hahaha...tapi, masalahnye aku tak tau pun budak tu duk mane...haha..

    ReplyDelete
  3. btol lah tu..
    haram jadah btol pemimpin leni..
    biasiswa mara aku xdapat sampai sudoh..
    mara xde duit katenye.. huh..
    org atas korup ah tu...

    ReplyDelete
  4. budak tu.. cun gak. haha.

    ok. dah masuk press.
    esok lusa ada lah yb2 ke yg nak tolong.

    setel.

    budak2 yg dapat problem sama, tapi tak masuk paper?

    ...

    manifesto. manifesto.

    "....hasrat kita untuk menghapuskan kemiskinan tegar ....blablabla. Bajet 2010: RM30 bilion untuk sektor pendidikan... blablabla..."

    kasi komputer.
    kasi kemudahan internet.

    blablabla..

    p1wimax slow macam setan..

    ReplyDelete
  5. blablabla...rasuah mesti dihapuskan...
    blablabla...gua boleh dirasuah...

    sebab tu gua nak tolong. sebab budak tu...cun.

    mahahahaa...

    p1wimax potong...stim pasal slow macam cibai

    ~tuan rumah~

    ReplyDelete
  6. harry potter mmg la mcm gampang...
    cter budak2...
    skang org layan adnan sempit la...

    ReplyDelete