Thursday, January 7, 2010

Serangan September 11 Terlalu Konspirasi Untuk Pengganas?

Sejak 12 September 2001, dunia telah berubah. Pemikiran manusia terlalu terbuka untuk menganggap Amerika Syarikat adalah polis dunia kerana serangan sebegitu ‘pengganas’ berjaya dilakukan, tanpa sebarang halangan. Dunia pada mulanya meletakkan belas kasihan terhadap negara Uncle Sam itu kerana telah dilanggar pengganas, seperti Singapura dilanggar todak. Kini, Singapura telah pulih dan semakin dilanda Kodak, terutama daripada pelacong. Ah, terpesong sudah. Namun, belas kasihan yang mulanya menebal lama lama bertukar kepada kebencian apabila US semakin menjadikannya sebagai alasan untuk menyerang negara-negara Arab yang dikaitkan dengan serangan berkenaan. Jadi, terlalu pengganaskah sang Arab yang berjaya menyerang negara ‘Hebat’ US, atau sang Arab hanyalah kambing hitam yang dilabel, untuk dijadikan alasan mereka menghampiri Palestin, di mana Masjid Al-Aqsa yang digilai mereka dapat diambil alih?

Debat terhadap ini terlalu luas, terlalu spekulasi dan konspirasi untuk saya kupas. Kenyataan bahawa tiada SEORANG pun Yahudi daripada 4000 yang bekerja di WTC terbunuh sudah sedikit sebanyak menimbulkan teori. Hal itu, biarlah professor professor dan polis polis pandai yang mengkaji. Saya hanya mengambil satu perspektif kecil yang dirasakan remeh.

Kawalan keselamatan di lapangan terbang merupakan antara yang paling dititik beratkan dalam aspek keselamatan mana mana negara, kerana lapangan terbang merupakan salah satu pintu masuk ke sesebuah negara. Lihatlah senario sekarang, atau dalam mana mana movie hari ini, secara lawaknya mereka menahan sesiapa yang cuba melalui beg-screening machine ditahan, kononnya membawa barang-barang terlarang seperti pengetip kuku, tali pinggang berkepala besi, ataupun sekadar makanan dari luar. Remeh bukan? Jadi, apa yang terjadi di lapangan terbang pada pagi 11 September itu? Mungkinkah beberapa penumpang biasa ditahan kerana membawa barang-barang haram seperti kucing peliharaan, pengetip kuku, dan beberapa barang besi kegunaan harian manakala ‘sebilangan’ penumpang yang kelihatan ‘biasa’ yang membawa pisau dan pistol untuk melakukan rampasan kapal terbang tidak pula ditahan?

Saya tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya, begitu juga anda-anda. Tetapi, sedikit pemikiran memungkinkan kita berfikir bahawa tidak mungkin semudah itu untuk kira-kira 20 orang ‘pengganas’ yang membawa pistol dan pisau telah di’terlepas pandang’kan oleh pengawal keselamatan yang jarang terlepas pandang kepada pengetip kuku. Orang dalam? Fikirkanlah. Wallahualam. Moga Allah melindungi kita umat Islam

2 comments:

  1. Gua rasa itu geroge bush punya suda deal sama itu osama laden.pakat-pakat nak glamer.sekarang gua rasa dorang ada lepak dekat itu teluk cempedak.cuti-cuti malaysia.

    ReplyDelete
  2. gua da terpikir gak teori tu...tapi, part teluk nangka tu gua tak terpikir agi...nanti gua tanye bush

    ReplyDelete