Thursday, March 24, 2011

Demokrasi

"Sinilah makcik makcik pakcik pakcik. Saya berjanji, kalau pakcik makcik undi saya, saya akan bagi pakcik makcik tanah, kereta, kebajikan, bla bla..." Dengan penuh tersenyum calon pilihanraya Y menanam tebu tebu di bibirnya demi meraih undi.

"Pakcik mahukan kebajikan pakcik terjaga nak," kata pakcik kampung itu dalam nada yang sangat menyedihkan.

"Of course pakcik of course," penuh senyum sinis calon Y tadi.

And this is the scenario of the 'democracy' punya pilihanraya. You put yourself into the contention of being the candidate. Then you go out there, give your manifesto about what you're going to do, and hope that your people will vote for you. Right? Yes, and at this time, segala macam janji manis will come out. Bukan setakat janji manis, tanah manis, duit manis, semua ditaburkan pada masa ini. Ini adalah 'investment'. Biarlah berhabis ratusan ribu demi undi, sebab nanti bila dah jadi wakil rkayat, jutaan ringgit bakal dicapai. Shit!

Aku tak rasa demokrasi is the nicest thing to have. It's just like American Idol. Popular vote. Mana kau rasa kau suka, kau boleh vote. Hati budi tolak ketepi. Sepatutnya pada pandangan aku, siapa siapa yang pernah ada bad history, rejected terus. Bekas banduan ke, bekas perasuah ke, siapa sajalah. Jangan kasi peluang langsung untuk bertanding. Bad habits die hard. Kalau dah dulu pernah buat kerja jahat, tak pelik akan buat lagi kelak bukan?

Dan juga, it's now seems like popular face can win people for party. Well secara asasnya, tak semua orang boleh terlibat dalam pemerintahan negara, because it involves a lot of things. Dari segi ekonomi, rahsia ketenteraan dan sebagainya. Cuba kau bayang, negara kita sebenarnya mempunyai bunker bunker rahsia di bawah tanah. Menyimpan pelbagai peralatan ketenteraan untuk tujuan keselamatan. Dan adakah perkara perkara ini perlu didedahkan kepada rakyat? TIDAK! Sebab ini melibatkan rahsia keselamatan. That's why aku rasa, tak semua orang boleh join dalam pentadbiran negara, because it involves top secret of our country. Kalau dedah kepada umum, musuh musuh negara boleh tahu. Kalau juga kerajaan diperintah oleh orang sewenang wenangnya, maka akan ada kemungkinan akan terdedahlah rahsia ini. Terutama kalau pemerintah itu adalah sahabat sahabat baik kepada keparat Al-Gore George Soros etc. (I'm just saying, not referring to anyone.)

Dan dari demokrasi jugalah datangnya terma terma seperti hak hak kemanusiaan dan kebebasan bersuara. I personally against these two 'right'. First, because, we only have our right to Allah, the earth and manusia sekeliling. Kau ambil contoh. Hak manusia. Kau rasa kau mempunyai hak untuk menyayangi kaum sejenis. Dan kau bersuara untuk hak kau ini didengari. Dan kau pun kahwin gay. Where is your right towards your human nature? Tidak belajarkah kau kepada apa yang berlaku kepada Pompey? Jangan jadi terlalu angkuh untuk tidak melihat sejarah. Without history, you'll never be HERE you moron! Maka hak hak kau sebenarnya, adalah kepada Tuhan, bumi, kepada diri sendiri mengikut fitrah manusia, dan hak kepada negara. Ada orang bising kenapa kita perlu membayar cukai. That's your duty. Zaman nabi Muhamaad s.a.w pun, orang orang perlu membayar cukai. Yahudi misalnya perlu membayar cukai menetap di negara Madinah. Google, aku tak ingat apa nama cukai ni.

Yang salah, adalah orang orang yang menjaga perbendaharaan negara ini. Kerajaan. Dan selagi demokrasi ini menjadi kiblat negara, maka perkara ini tidak akan habis. Kau janganlah percaya kalau pembangkang mengatakan mereka akan menjadi lebih baik dari kerajaan, kerana semua pun sama. Manusia akan buta apabila dikaburi duit.

Jadi, kalau bukan demokrasi, apa? Yes, aku menyokong diktatorship. Kim Jong Ill, Hitler, Mahathir. What? Mahathir was a dictator? No, I don't say that, but the way government control the country. Hitler berjaya membawa German ke mata dunia. Kim Jong Ill, membawa sebuah wilayah kecil utara Korea, dan menjadi kuasa besar, yang even Amareka tak berani serang. Cuba kau bayang, sedang Hitler merangka persiapan tenteranya untuk menyerang Yahudi, (and in merangka it, it takes years, bukan sehari dua), suddenly pilihanraya dan pembangkang ambil dan hapuslah vision Hitler. Maka berleluasalah Yahudi sekarang di mata dunia. Kau bayang, pada masa Mahathir dikutuk kerana ingin membuat highway dalam around 1980-an dahulu, kemudian pembangkang masuk, dan Mahathir guling. Tiada highway dibina kerana pembangkang membatalkannya. Apa akan jadi sekarang? Mundur Malaysia Mundur! Tiada kereta, tiada DSLR, tiada fixie, tiada laptop, tiada Facebook, tiada aku mengarang di sini. Mungkin aku juga tidak akan berada di dunia.

Kenapa rakyat membantah pembinaan highway? Sebab nonsense. Zaman tu, kereta pun orang belum pakai, kenapa perlu bina highway bukan? Yes, that's what us people see. Tapi Mahathir is a gifted person sent by God. Dia seorang yang melihat sesuatu 10 20 tahun di hadapan. Pada zaman itu, pembinaan highway mungkin bernilai puluhan juta. Dan juga highway dibina sebelum kereta menjadi popular. Cuba kau bayang highway dibina sekarang? Harga mungkin melambung, dan mungkin susah, kerana kereta makin banyak. Bila masa nak bina highway? Nampak? Kau nampak macam mana suasana Malaysia 2030 nanti? Aku tak nampak. Aku cuma mungkin nampak aku bersama anak bini. Itu saja habis kuat.

That's why, be grateful for having Mahathir before. And sincerely, aku sangat mengharapkan kepada Tuhan supaya hold on with Mahathir until Malaysia is given with another pemimpin yang boleh pakai. For now? Semua hampas. Semua tak boleh pakai. Semua sibuk nak bergaduh sesama sendiri.

Now you see what happen with Tambak Johor and Second Bridge? Namun, dalam diktator yang aku kata tadi, pandangan rakyat juga harus diambil kira. Kerana rakyat menjadi cermin kepada salah silap apa yang dilakukan pemimpin. But not a total voice. Sebab rakyat maybe tak nampak apa yang macam Mahathir nampak.

And juga, pemimpin is not maksum. People debates about anak anak Mahathir, kroni kroni Anwar dahulu, dengan Shamidarnya, dengan Nalakaruppannya, dengan Azmin Alinya, semua kaya raya secara tiba tiba. Yes, ini mungkin ada involves salah guna kuasa dan duit. Hentikan cakap cakap nak bebas rasuah, nak dakwa sana sini. Sebab at the end, semuanya pun sama nanti. Why don't we go like what one of the Khalifah from Khulafa Ar-Rasyidin buat? Every year, calculate harta pemimpin, and then take a portion form his or her worth, sebab maybe ada unsur syubhak dalam harta itu. So, kalau misalan kata ambil 10%, dan pemimpin itu ada harta 10juta. Biarlah corrupt pun, sebab itu urusan dia dengan Tuhan. At least ambil 1 juta dia, dan salurkan ke negara semula. Ok, ini pandangannya. Nak pukul aku pukullah.

5 comments:

  1. aku rasa.. aku rasa lah.. kau patut kena ISA.. aku rasa.. aku rasa lah..

    ReplyDelete
  2. ISA bila ada hasutan. Aku tak menghasut. Aku tak sokong pembangkang. Aku tak kutuk kerajaan. Tapi, mana salah kita kena cakap.

    ReplyDelete
  3. gua dengar banduan2 kt ISA byk hok kaki liwat....
    gua risau lu kena kang.....






    ok sebenarnya gua tak risau sgt...keh3

    ReplyDelete
  4. Kene ISA ke kene liwat? Kahkahkah

    ReplyDelete
  5. entry macam baru balik BTN..haha.
    by the way like last part pasal sistem khalifah tu.sgt wonder macam mana this system akan naik semula selepas ini macam apa tercatat dalam hadis nabi. well, it seems impossible, but who knows how God works :) cheers!

    ReplyDelete