Wednesday, April 20, 2011

Black Forest

Kau sendirian ditemani bunyian katak dan cengkerik. Kau melangkah berselimutkan kegelapan di dalam hutan itu. Semakin dalam, semakin gelap. Dan nafas semakin sesak. Harapan seperti mati, dan pasrah adalah jalan terakhir.

Dan semuanya kelihatan berakhir, sehinggalah sekelumit cahaya kelihatan di hujung sana, kecil. Kau sudah terbaring menanti mati. Tapi kau gigihkan kaki, dan melangkah ke cahaya itu. Mata kau semakin mengecil dan menguncup, tadi kelibat cahaya tadi seperti memberi satu harapan kepada kau. Cahaya yang kelihatan semakin lama semakin jelas, dan besar. Dan kau semakin terseyum, walau kaki sudah tidak berdaya melangkah.

Dan langkahan terakhir sebelum kau mencapai cahaya tadi, kau sudah tersenyum puas. Walau kau tidak tahu akan hakikat yang sedang menanti. Ya, cahaya tadilah, yang seakan memberi harapan, bertukar menjadi palsu. Kau hulur tangan, tapi tidak dapat dicapai. Kau jatuh rebah kembali. Dan kau tahu, sama ada itu mirage, atau memang harapan tadi adalah palsu.

Melangkahkah kau ke arah cahaya itu tadi, atau menyungkur redha menanti mati?

6 comments:

  1. And... feels like drowning.

    God bless ya ♥

    ReplyDelete
  2. Woh, cik anon. Jangan lemas dekat sini. Air sini cetek je. Hehe

    ReplyDelete
  3. mati2 aku ingat cadbury black forest tadi.. dah dekat sploh tahun aku tak makan.. bila lagi gori nak treat aku cadbury?

    ReplyDelete
  4. Wei bepul, balik la Malaysia woi. Sudah sudah la tu duduk sana.

    ReplyDelete
  5. tetap juga melangkah.biar mati di hujung harapan apa sekalipun.

    ReplyDelete
  6. Pergh, aku ingat ghost rider datang singgah tadi.

    ReplyDelete