Tuesday, May 15, 2012

Hari Ibu, Hari Guru, Dan Kontroversi Di Sebaliknya

Cuma, pada aku, macam trend pula, naik je Hari Ibu, akan keluarlah hari ibu itu haram. Naik je hari pekerja, katalah haram. Esok ni ha Hari Guru, naiklah hari guru haram dari ustaz ustaz Facebook sekalian.

Tak, aku bukan ulama, dan aku juga bukan nak menjadi kafir menentang segala macam fatwa semua ini. Ya. Aku setuju, meniru budaya sesuatu kaum, kita juga menjadi sebahagian dari kaum itu. Tapi, hari ini, ramai antara kita yang sibuk meniru kaum lain jadi punk, sibuk tiru kaum lain jadi rock, ada satu dua kali, siap tiru Candle Virgil lah, berdemo lah segala bagai lah. So, nah, beri judgement mudah, dan labelkan kita semua sama sahaja macam mereka. Kan?

Akan ada orang kata, ibu adalah untuk kira hargai hari hari. Guru adalah untuk kita hargai hari hari. Pfft. Ada kau hargai ibu kau hari hari? Pada yang betul betul hargai, aku salute. Tapi pada yang hanya keluarkan statement ini masa hari Ibu sahaja, entah ke masa hari ibu baru teringat, then pumpang pumpang, pfft pfft pfft. Itu sahaja hujah aku.

Aku tak menyambut segala macam hari ini. Cuma, yes, don't deny it, kewujudan hari hari sebegini memang membuatkan kita sedikit sebanyak terfikir untuk mengingati dan menghargai mereka mereka ini. Kau tak perlu sambut. Cuma, cukuplah untuk kita tersenyum, tangis dan sampaikan secebis ucapan terima kasih dan sebagainya, bukan atas semangat wujudnya hari hari sedemikian, tapi sebab aku yakin, tanpa hari hari sebegini, kau sikit pun tak ingat, ye dak?

Aku rasa, it's a credit to save a day for them to recognize them.

After all, berapa ramai sangat yang tak menyambut hari jadi? Kihkihkih. Ok, why so serious? Relax relax lah. Masing masing punya hak nak take action. Cuma, jangan jadikan blog ni sebagai rujukan ya ustaz ustaz sekalian. Huehuehue.

Oh, di kesempatan ini juga, aku nak ucapkan terima kasih kepada cikgu cikgu, mak dan bapak dan semua semua yang mengajar aku dari mula, dari A sampai ke bintang, hinggalah aku menjadi separuh orang separuh robot sekarang. Yes, living half your life with your laptop makes you a robot man!

No comments:

Post a Comment