Tuesday, August 17, 2010

Rashid Salleh

Rashid Salleh dahulu adalah pelakon kopitiam yang kemudian menceburi bidang penyiaran sebagai pembaca berita sukan di ESPN, dan sekarang Astro Arena. Nice.

Ok, topik hari ini adalah Salleh Gregor Samsa. Masa lahir lahir dulu, maybe parent dia taruk nama Salleh supaya menjadi seorang anak yang soleh(Moral yang baik dan kemurnian roh yang terpancar dari hidup kita, saat kita konsisten menerapkan firman Tuhan). Tapi tak sure pula adakah parent dia meletakkan nama Gregor(vigilant, watchful) sekali pada nama dia. Samsa tu aku syak nama sejenis sos.

So, this little boy is actually stil doesn't understand what's happening in this world, and just follow his little heart, without even thinking of anything. Fikir menggunakan hati.

Puasa dipaksa pada usia muda supaya kita belajar untuk menerapkan unsur kesabaran dalam diri. Bila capai tempoh matang (baca: baligh, mumayyiz), kita akan mengenalpasti dan mengerti apa maksud puasa dan adakah kita masih perlu memaksa diri untuk melakukan sedemikian. Then, when you grow up and still have to force yourself to fast, the spirit is still not there yet. Well, at least you still menunaikan rukun Islam. And yes, you still can consider yourself as a Moslem, cuma sedalam mana tahap Moslem tu, nilai diri sendiri.

Ok, ini waktu subuh. Sebenarnya tak sedap sangat nak coret sana sini. So, lepas semayang, aku ingat nak pergi berjoging sekejap, pasal ayat aku pun dah bunyi Gugel Translator.

Owh, who's this fucking Gregor Samsa I'm talking about? No, he's not a priest. That would be Gregor Mendel. This fucking boy, is actually nobody, but you can still Gugel him. I so lazy lazy lah to put link sana sini. I want to go semayang, and joging joging sikit.

4 comments:

  1. budak tu sebenanye ade agama ke takde?

    ReplyDelete
  2. kalau atas mykad kita x tulis agama, kan bagus.
    mudah nak tukar agama.xde la nk menggelabah 1 malaya.akidah dah xde tapi atas ic x bleh tukar.fuck off!
    he just wanna have his fucking own life dud,ada dia susahkan mak bapak ko?
    xpayah nak tulis pasal salleh la, sbb aku tau dia sapa.engkau kalo nak tumpang populariti bleh pegi mati.

    ReplyDelete
  3. Owh, joie dusoh borhan, saya memang menumpang populariti dia. Tanpa dia, siapalh saya kan? Dia pun memang hanya mahu menjalani kehidupannya sendiri kan?

    Tapi, agama saya mengajar saya untuk menegur sesama umat dengan konsep Amar Makruf Nahi Mungkar. Owh, maksudnya mengajak kepada kebaikan dan menegah kepada kemungkaran.

    Owh, kalau anda tahu dia siapa, bagus la. Mungkin kalangan anda sudah alah dengan situasi sebegitu, kerana anda pun begitu saya rasa.

    So, kalau dia mahu menjalani kehidupannya tanpa saya ganggu, saya pun mahu jalani kehidupan tanpa diganggu oleh kamu. Dan kehidupan saya adalah menegur sesama manusia. Salah? Eyh, itu kehidupan saya, suka hatilah.

    Dan hanya menggunakan profile yang tidak boleh dijejak menunjukkan lagi siap pengecut. Salam.

    ReplyDelete