Wednesday, September 7, 2011

Pulau Tawar Siri 3

Tiba tiba, suatu hari, datang sa-orang laki laki kepada aku. Katanya, mahu dia ceritakan kepadaku perihal arwah atok aku. Padahal laki laki itu tadi datang, membawa sebuah misi politik peribadi, dan berniat menghina atok aku.

Kalau laki laki itu tadi datang, dan katakan kepada aku, bahawa atok aku itu tadi (arwah) pernah menjadi seorang Perdana Menteri Bostwana, padahal aku hanya perlu bertanya kepada nenek aku apa apa tentang arwah atok aku. Dan nenek aku akan ceritakan tentang kedai runcit arwah atok aku. Dan getah getah yang dibelinya dari orang kampung untuk dijual kepada orang datang. Dan biskut biskut tin besar yang kebiasaannya berada di kebanyakan kedai runcit.

Dan itu juga yang akan moyang aku ceritakan kepada aku. Dan juga pakcik makcik aku. Dan tentu mak aku. Dan juga bapa aku. Dan orang orang kampung. Syukur, arwah atok aku pernah menjadi seorang yang penting di Pulau Tawar. Arwah Aki Sidek. Sehingga bah datang dan menenggelamkan kedai runcitnya. Dan rumah lama di Kampung Kedondong itu. Dan berpindahlah arwah sekeluarga ke Bukit Rang. Dan tiada lagi kedai runcit terkenalnya. Hanyalah tinggal sebuah kedai usang yang kadang kadang disewakan kepada orang kampung.

Tapi laki laki yang datang tadi, masih juga akan ceritakan kepada aku yang arwah atok aku pernah menjadi Perdana Menteri Bostwana. Kerana katanya, dia mendengar cerita dari sasa-orang. Dan akan datang sekumpulan kawan kawan laki laki tadi, dan mengiyakan kata kata laki laki tadi. Kononnya sasa-orang di Johor pernah berkata tentang arwah atok aku.

Laki laki itu, dan kuncu kuncu jahatnya, atau nenek aku, moyang aku, keluarga aku, orang kampung aku, yang perlu aku percaya? Ini bukan soal kronisma. Ini soal sejarah yang pasti. Datang dari banyak mata dan telinga. Bukan dari satu sudut yang ada self-interest.

Komunis itu tetap komunis. Komunis itu datang dari Karl Marx. Tidak kira lah Mat apa pun yang mengamalkannya, ia tetap datang dari Karl Marx.

Engkau yang kaya buncit itu boleh pergi mati dengan duit dan kuasa yang engkau ada, tapi jangan dihinakan kami yang pernah ditindas komunis wahai sial!!!

No comments:

Post a Comment