Saturday, January 7, 2012

Mahathir-Anwar Semasa Aku Darjah 2

Aku masih ingat zaman aku darjah 2 3, cikgu aku pernah cakap, Perdana Menteri kita akan lengkap dengan nama R.A.H.M.A.N. Bermula dengan Tunku, kemudian Abdul Razak, Hussein Onn, dan ketika itu Mahathir. Jadi, aku, ketika usia 8 9 tahun, sangat teruja untuk menyelesaikan akronim itu, dan ketika itu, timbalan Mahathir ialah Anwar, maka aku sangat meletak harapan tinggi kepada Anwar Ibrahim untuk mewarisi takhta Mahathir. Maka jika Anwar naik, maka tinggal N yang terakhir untuk dilengkapkan. Ketika itu, aku masih tidak terlalu tahu tentang candidate lain, tetapi satu keyakinan aku adalah Anwar selepas Mahathir.

Aku sangat mengagumi Anwar ketika itu. Mendengar sahaja Anwar membuka mulut, maka terpegun aku. Kalau aku umur 7 8 tahun boleh terpegun, tak mustahil ketika ini aku akan kekal sebagai penyokong kuat dia.

Cuma, kekaguman aku kepada Anwar, tidak setinggi kekaguman aku terhadap Mahathir. Dan bila timbul kes liwat pertama, melopong aku untuk percaya. Liwat itu apa abah? Itu soalan aku kepada abah aku. Mampus abah aku nak jawab. Ya, aku akui, surat khabar sangat memain peranan besar dalam membentuk masyarakat. Kalau seorang darjah 2 boleh tanya definisi liwat, itu adalah berbahaya kepada komuniti dan society.

Abah aku tak jawab. Dia cakap, nanti dah besar tahu. Aku tak puas hati. Aku nak tahu apa itu liwat. Dan menurut cikgu aku, ia adalah suatu perkataan yang sangat tak baik. Dan aku selalu teringat dari kecil cikgu aku ajar untuk tidak cakap perkataan tak baik. Cakap 'aku' pun makcik aku boleh tampar mulut aku, inikan pula nak cakap benda lain. Fuh.

Mungkin ramai akui, kita rindu zaman kegemilangan dan probably terbaik Malaysia, semasa era pemerintahan Mahathir-Anwar. Sebuah negara kecil boleh berada di mata dunia. Anwar dengan mulut manisnya, yang kalau dichannelkan ke arah kebaikan, mampu mengeratkan hubungan yang sangat positif antara negara dan sesama kaum dalam negara kita. Dan Dr M dengan visi dan kerjanya yang diakui dunia sangat baik.

Sekarang, segalanya musnah. Tidak untuk menuding jari kepada siapa siapa, kerana aku dahulu pernah berada dalam situasi untuk memilih siapakah nakhoda.

Mungkin, hari ini, aku lebih matang sedikit berbanding dahulu. Anwar dan Mahathir, sama sama ada kebaikan dan sama sama ada keburukan. Siapa siapa pun macam itu, kecuali para nabi dan wali Allah. Kita manusia memang fitrahnya tidak sempurna. Maka, dalam mencari yang mana lebih baik, cubalah menilai sudut kebaikan dan keburukan mereka, dan ambillah yang the less damaging between the two if both of them are not perfect, sebab keburukan yang lebih mampu memberi lebih kerosakan. And it is always the best to prevent damages than to cure it. Because one broken, considered sold. Haha.

Yes. I miss the days. When Malay agak bersatu. Ya, mungkin berbeza pendapat antara UMNO dan PAS, tetapi berpecah dua lebih baik daripada berpecah 3 seperti sekarang.

God. Only You know what future lies in front of this country, and am hoping that it is a better future.

Let us people of this country, who love peace and harmony, and wanted for Malaysia to have a blue sky tomorrow, we pray together for it, regardless of our races, colors, religion, political view, because kalau bukan kita, siapa lagi? Peace folks.

Oh, and please, whoever has power and money in their mind, for once, please put the sake of the country first, before your dick. :)

No comments:

Post a Comment