Friday, January 9, 2009

An Important Message For Earthman

Warung: Please read for the sake of the Earth
Salam kepade semue. Aku terpakse nukilkan bicare ni sbb da bkusut da dlm pale otak aku sjak bbrape mnggu ni. Korg tau x ape yg b'laku sjk bbrape mnggu ni? Kekejaman Israel Terhadap Palestin. Aku tulis bkn sj slaku org Islam yg prihatin ngan agame aku, tp aku tulis sbg salah 1 ahli Bumi yg amk care psl Bumi aku. Aku nk cte dlu dr perspektif planet.

Perang telah mnyebabkn Bumi kite dihambat kmusnahan. Perang Achilles ngan Hector, yg termaktub sbg salah 1 antare yg trhebat dlm sjrh tlh mmbawe kpd kehancuran Troy dan tamadun2 dunie yg dsegani. Hari ini, kite tlh bhadapan dgn masalah global warming, dan mmg btul, ngare2 Asia Tenggare antare pngeluar karbon dioksida tertinggi di dunie. Cuace panas tlh mmbuatkan kite mnggunekn pnghawa dingin. Kaitannye dgn perang? Letupan bom, pembunuhan dan penggunaan senjate api tlh mnyumbang kpd pembebasan gas yg lbh greater, dan semue ini dilakukan bkn la untuk mngatasi msalah cuace panas sprti kite, tetapi kononnye untuk menentang pengganas. Pengganas? Israel menyerang Palestin. Maka, Hamas cube memprtahankan Palestin. Itu yg dikatekan pengganas? Ahli Bumi terlalu bijak untuk dperbodohkan dgn sbegitu mudah.

Then, aku nk cte dr sudut Malaysia+Islam. Ape yg blh kite slaku Islam yg amk berat psl agame atau Malaysian yg amk berat psl Bumi blh tlg? Serate negare sdg berkate tntg kempen boycott. Rakyat diseru untuk tidak membeli brg2 buatan US/UK yg flow dorg nye profit trus kpd Israel. Cth: McD,Starbuck, rokok, dll. Knape perlu boycott? Persoalan sume org. Ok. Bygkan korg kutuk keganasan Israel. Dlm pade mase yg same, korg hulur bom pd Israel suh bom Palestin. Bodoh x? Itu yg berlaku kalo korg beli brg2 bkenaan. 1 lg. Produk2 yg bar code nye bermule ngan 79. Antare brg2 buatan mreke gk 2. Persoalan kedue. Duet aku, lntak aku la nk mkn ape, nk mnum pe. Btol x? Ok. Korg tw x korg sp. Generasi nenek moyang korg yg dulu mkn ubi kayu mase zmn Jepun. Sdgkn, dorg blh mkn nasi dgn enaknye kalo sokong Jepun. Tp nape dorg telan ubi kayu? Sbb dorg xnk ank cucu dorg jd kuli batak Jepun nnti. Sp ank cucu dorg? Kite sume la. Sdar la diri skit. X mati pun kalo xmkn burger ngan air kopi RM12. Kite siap blh mkn nasik ag, xyh mkn ubi kayu pun. Kalo nk gk mkn burger ngan air kopi, p beli burger Ramly, minum kt kdai Pak Berahim ke, Wan Long Tijah ke. Kopi dorg sdp gk pe. Support la pniage tempatan. Phm? 1 ag aku terbace ari 2 time pnamaan calon election KT. Ade parti ckp, sokong parti laen, same cm sokong Israel. Sbbnye, parti 1 ag 2 join ngan parti2 bkn Islam. Parti yg ckp 2? 2x5. Kite tolak perbezaan politik, agame, warne kulit, keturunan, kekayaan. Bumi ni kite punye. Kalo kite x jage keamanan, sp ag. Monyet? Beruk? Dorg pun tlg sesame sndri cr mkn la.
1 ag. Krajaan mnggese rkyat untuk boycott items kt ats td. Tp, knape msih brlaku pmbelian? Sbb demand dpenuhi. Mksudnye? Item2 td sume msih ade dlm negeri kite ni. Ini 1 cdangan, sbb aku xde kuase pun dlm krajaan. Knape x boycott je trus item2 td dr msuk ke dlm negeri ni. Knape rkyat yg perlu boycott, tp krajaan msih 'mnyediakan' mnde2 ni untuk dibeli. So, kalo msih ade berlaku pembelian, bkn slh rkyt smate2 la. Ni cume ideologi je. Kalo slah, maafkn aku.

Aku coret ni, bkn nk timbulkn msalah. Aku cuak gk, t kang xpsl2 kene tngkp. Tp, kt mane ag aku nk ckp psl ni. Aku borak ngan membe aku, sok da ilang da isu. So, aku arap, sp2 yg bace, please. I bend my knees in front of all of you, for the sake of our Earth. (Sory, gune kate ganti diri pertame 'aku'.)

Warung: This is just the only way for me to express my love to my planet. Unite as human being. The aliens are counting the clock to attack our planet. Stand up human race! HumanKind!

No comments:

Post a Comment